Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Blog Mediawatch

Najcitovanejší analytici 2011: Baránek a Dereník

27.01.2012 | Matej Hruška

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Komentátorom politiky / spoločnosti s najviac citáciami v médiách bol vlani (rovnako ako v roku 2010)  Ján Baránek z agentúry Polis Slovakia. Medzi ekonomickými expertmi vystriedal na prvej pozícii po troch rokoch Vladimíra Vaňa Dávid Dereník z UniCredit Banky.

Vyplýva to z podkladov, ktoré pre Mediawatch spracovala spoločnosť NEWTON Media.

Politika

V prvej päťke, ktorá predstavuje 37 percent z celkového počtu sledovaných citácií, sa minulý rok objavili dvaja predstavitelia organizácií s protikorupčnou agendou, resp. presadzujúcich väčšiu transparentnosť. Vyjadruje to záujem médií o túto oblasť, pravdepodobne spôsobený opatreniami ako zverejňovanie zmlúv a z nich vychádzajúcich káuz.

Porovnanie absolútneho postavenia v rebríčku s tým za rok 2010 nebude úplne relevantné pre rozdiely v metodológii (jej popis je na konci textu), relatívne posuny sa ale dajú zaznamenať.  Pre rok 2011 sme za citácie nepovažovali autorské príspevky expertov v médiách.

Výrazný prepad v rámci najvyšších pozícií zaznamenal napríklad Grigorij Mesežnikov, ktorý sa z druhého miesta dostal na úplný koniec prvej desiatky (čiastočné vysvetlenie vo vzťahu Mesežnikov a SME nájdete nižšie).

Relatívne veľký posun smerom nahor dosiahol Ivo Samson, ktorý v roku 2010 medzi najcitovanejšími chýbal. Vlani sa dostal do prvej desiatky, polovica jeho vyjadrení súvisela s arabskou jarou, vyjadroval sa ja k zabitiu Bin Ládina.

Z prvej dvadsiatky roku 2010 sa v minuloročnom rebríčku nenachádzajú Martin Bútora, Peter Horváth, Juraj Rizman alebo Jozef Vozár. Naopak "pribudli" (okrem Samsona) ešte aj Milan Žitný, Peter Kunder a Tomáš Koziak

Politika/spoločnosť:

1

Baránek Ján

278

Agentúra Polis

2

Wienk Zuzana

207

Aliancia Fair-Play

3

Horský Michal

150

politológ

4

Kusý Miroslav

147

politológ

5

Šípoš Gabriel

131

TIS

6

Kusá Zuzana

127

sociologička

7

Samson Ivo

124

analytik

8

Porubänová Sylvia

124

sociologička

9

Haulík Pavel

113

Agentúra MVK

10

Mesežnikov Grigorij

108

IVO

11

Slosiarik Martin

107

Agentúra Focus

12

Tóth Rastislav

106

politológ

13

Marušiak Juraj

95

politológ

14

Klus Martin

87

politológ

15

Geist Radovan

84

Euractiv

16

Žitný Milan

71

bezpečnostný analytik

17

Koziak Tomáš

69

politológ

18

Kunder Peter

64

Aliancia Fair-Play

19

Öllős László

58

politológ

20

Nechala Pavel

43

TIS

Zoznam preverovaných analytikov, ktorí sa nedostali do TOP 20, uvedení sú bez poradia: Ctibor Košťál, SGI, Tomáš Szalay, HPI, Ivan Rončák, TIS, Eduard Chmelár, analytik, Samuel Abrahám, politológ, Emília Sičáková-Beblavá, TIS, Oľga Gyárfášová, socilogoička, Martin Bútora, sociológ, Juraj Rizman, ekológ, Greenpeace, Jozef Vozár, právnik, Zuzana Tučeková, analytička euractiv.sk, Plai Ľubomír, odborník na štátnu správu, Ivor Jaroslav, právnik, Alexander Duleba, analytik, Ladislav Polka, bezpečnostný analytik, František ŠKVRNDA, bezpečnostný analytik, Jozef Klavec, bezpečnostný analytik, Pažitný Peter, HPI, Pavol Marchevský, politológ, Ivan Kuhn, politológ, Erik Láštic, politológ, Michal Vašečka, sociológ, Darina Malová, politologička, Svetozár Krno, politológ, Angelika Szalayová, HPI.

Ekonomika

Medzi ekonomickými expertmi vystriedal na prvej pozícii po troch rokoch Vladimíra Vaňa Dávid Dereník z UniCredit Banky. Zaujímavé je presadenie sa nových ľudí/spoločností medzi najcitovanejšie za relatívne krátky čas. Kým  v roku 2010 bol Kamil Boros z X-Trade Brokers na 22. mieste (ako jediný zástupca tejto firmy), za minulý rok už je na mieste štvrtom; firma Trim Broker nemala v roku 2010 medzi top 25 analytikmi ani jedného zástupcu, vlani sa do top 20 dostali dvaja.

Medziročne sa nezmenil charakter prvej desiatky (66 percent zo všetkých citácií) - sú v nej zastúpení traja bankoví analytici, dvakrát SAV, trikrát mimovládky (na 10. mieste po relatívne krátkom pôsobení sa objavilo IHP, resp. František Palko) a dvakrát iné spoločnosti (2010 to boli Agentúra Terno a Výskumný ústav dopravný, v 2011 XTB a Trim Broker; Terno ani VÚD neboli tentokrát sledované preto, že charakter ich vyjadrení nespadá všeobecne ani pod ekonomiku, ani politiku (ceny potravín/stratégie obchodných reťazcov, resp. ceny a kvalita diaľnic; chceli sme sa tým vyhnúť zahrnutiu príliš špecificky zameraných analytikov v súbore ekonomických expertov).

Ekonomika:

1

Dereník Dávid

369

UniCredit Bank

2

Vaňo Vladimír

324

Volksbank

3

Baláž Vladimír

297

SAV

4

Boros Kamil

269

XTB

5

Sadovská Eva

253

Poštová banka

6

Goliáš Peter

249

INEKO

7

Kárász Pavel

246

SAV

8

Ďurana Radovan

236

INESS

9

Ižip Ronald

233

Trim Broker

10

Palko František

212

IHP

11

Karpiš Juraj

184

INESS

12

Mušák Michal

141

SLSP

13

Valachy Juraj

107

Tatrabanka

14

Beňák Ján

103

Trim Broker

15

Valachyová Mária

95

SLSP

16

Koršňák Ľubomír

82

UniCredit Bank

17

Hagara Eduard

74

ING Bank

18

Zlacký Vladimír

70

Unicredit Bank

19

Fojtík Boris

68

Tatrabanka

20

Gábriš Marek

64

ČSOB

Zoznam preverovaných ekonomických analytikov, ktorí sa nedostali do TOP 2O, uvedení sú bez poradia: Ján Tóth, analytik, UniCredit Bank, Prega Róbert, analytik Tatrabanka, Juraj Barta, analytik SLSP, Marek Gábriš, analytik, ČSOB (je v top 20, pozn.), Martin Lenko, analytik VÚB, Zdenko Štefanides, analytik VÚB, Andrej ARADY, analytik VÚB, Juraj PODRACKÝ, analytik J&T Banka, Šichtařová Markéta, Next finance, Marušinec Ján, ekonóm, M.E.S.A. 10, Radovan KAVICKÝ, analytik M.E.S.A. 10, Peter MARGETINY, analytik Trim Broker, Valér DEMJAN, analytik Trim Broker, Dohnal Vladimír, analytik Symsite Research, Jan Procházka, analytik Cyrrus, Dušan ZACHAR, analytik, INEKO, Ďurana Richard, INESS, Páleník Viliam, ekonóm SAV, Staněk Peter, ekonóm SAV, Peter Gonda, ekonóm KI.

Rozdiely existujú aj v tom, ktoré médiá oslovujú ktorých ľudí. Nižšie sú prehľady pre top 5 najcitovanejších expertov (z oboch kategórií spolu) pre denníky a televízie.

Pozrite si kompletný zoznam TOP 20 najcitovanejších analytikov podľa jednotlivých médií.

experti denniky

SME a HN sa zhodujú v troch z top 5 najcitovanejších mien (Dereník, Baláž, Goliáš), Pravda má prvú päťku úplne odlišnú od ostatných denníkov.

experti televizie

Z televízií je najväčšia zhoda pochopiteľne medzi STV 1 a 2 (3 z 5), pri ostatných televíziách je výber pomerne pestrý a nejednoznačný.

Minuloročné výsledky tiež ukázali niekoľko zaujímavých vecí:

- po tom, ako SME 19.9. v tlačenej verzii publikovalo text "Úrad vlády si najal Mesežnikova", prezident IVO už ako expert do konca roka nevystupoval v žiadnom článku. Dovtedy to bolo 13 krát.

- SME neoslovuje dvoch politológov, ktorí sú preferovaní inými médiami - Rastislava Tótha a Michala Horského. Tótha najviac citujú Rádio Slovensko, STV v relácii Komentáre, Rádio Viva a TA3 v Téme dňa.

- pre Pravdu bol najcitovanejším politológom Michal Horský (105 citácií), takmer polovicu príspevkov, kde sa vyjadruje napísal Igor Stupňan.

- Eduard Chmelár zaznamenal 29 citácií, v tom ale nie sú zahrnuté vystúpenia v reláciách, ktoré sme nemonitorovali (Z prvej ruky, Na rovinu, Večer na tému, hosť v štúdiu TA3). Je tak možné, že by sa Chmelár po zahrnutí týchto relácií do prvej dvadsiatky politických komentátorov dostal.

Metodológia:

Jeden príspevok znamená citáciu analytika v jednom príspevku alebo v jedenej televíznej alebo rozhlasovej reportáži, účasť analytika v diskusnej relácií, otázka(y) pre analytika. Vyradené boli autorské príspevky analytikov, stĺpčeky, komentáre, pretože štatistika je orientovaná cielene na spontánne citovanie analytikov. Vyradené boli príspevky, ktoré informovali o tom, čo číta analytik, kde a ako pracuje alebo neobsahovali skúmaný kontext (napríklad: Šípoš a Goliáš pôsobia v Študentskom pôžičkovom fonde; Wienk predstavila portál znasichdani.sk). Vyradení boli aj menovci analytikov. Vyhodnotené dáta uvádzajú, koho najčastejšie pri svojej novinárskej práci oslovujú jednotlivé médiá. Nedá sa úplne vylúčiť, že časť príspevkov obsahuje vyjadrenie analytikov, ktorých prvotne oslovila agentúra SITA alebo TASR.

Sledované zdroje: Relevantné spravodajské, ekonomické a diskusné relácie: STV1, STV2, TA3, Markíza, JOJ, Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Expres, Rádio Viva. Relevantné denníky a týždenníky: SME, Pravda, Hospodárske noviny, Týždeň, Trend.

Spracované na základe podkladov, ktoré pre MEDIAWATCH vypracoval Martin Gonda,

mediálny analytik spoločnosti NEWTON Media.

Súvisiaci článok: Kto platí najcitovanejsích expertov?

(V nadpise bol pôvodne "Baránek a Vaňo", čo bola samozrejme chyba. Ospravedlňujem sa.)

 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Mediawatch

  • Počet článkov: 133
  • Priemerná čítanosť: 853
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Úlohou blogu Mediawatch je kriticky sa zamýšľať nad tým, o čom a ako informujú slovenské médiá svojich čitateľov či divákov. Znamená to, že sa sústredí nielen na faktické chyby v článkoch a reportážach, ale aj na logické nedostatky v argumentáciách či neodôvodnené a ničím nepodložené závery.<br /><br />Hlavná pozornosť blogu bude venovaná mienkotvorným denníkom, spravodajským reláciám veľkých televízií a niektorým týždenníkom. Výber blogu je obmedzený tým, čo dokáže autor postrehnúť - ak by ste narazili na čokoľvek ďalšie, čo by sa na ňom malo objaviť, napíšte na hruska@mediawatch.sk.<br /><br />Autorom projektu je Matej Hruška, spoluzakladateľ stránky Demagog.sk. V minulosti písal pre Mediálne.sk, FWD.sk, server EUobserver v Bruseli, naposledy bol editor pre ekonomiku servera Sme.sk. Absolvoval štúdium politológie na Masarykovej univerzite v Brne.

Nástroje

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Mediawatch

  • Počet článkov: 133
  • Priemerná čítanosť: 853
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Úlohou blogu Mediawatch je kriticky sa zamýšľať nad tým, o čom a ako informujú slovenské médiá svojich čitateľov či divákov. Znamená to, že sa sústredí nielen na faktické chyby v článkoch a reportážach, ale aj na logické nedostatky v argumentáciách či neodôvodnené a ničím nepodložené závery.<br /><br />Hlavná pozornosť blogu bude venovaná mienkotvorným denníkom, spravodajským reláciám veľkých televízií a niektorým týždenníkom. Výber blogu je obmedzený tým, čo dokáže autor postrehnúť - ak by ste narazili na čokoľvek ďalšie, čo by sa na ňom malo objaviť, napíšte na hruska@mediawatch.sk.<br /><br />Autorom projektu je Matej Hruška, spoluzakladateľ stránky Demagog.sk. V minulosti písal pre Mediálne.sk, FWD.sk, server EUobserver v Bruseli, naposledy bol editor pre ekonomiku servera Sme.sk. Absolvoval štúdium politológie na Masarykovej univerzite v Brne.

Kalendár sa načítava...
Projekt Mediawatch je financovaný príspevkami od sponzorov. Šéfredaktor TRENDU ďakuje sponzorom blogu za finančnú podporu.

Generálny partner:



Partneri:



Partner pre monitoring médií: