Blog Mediawatch

Clay Shirky: Budúcnosť novín je v paywalloch a lojálnych čitateľoch

28.03.2012 | Matej Hruška

V sobotu a nedeľu v londýnskom sídle Guardianu prebehol prvý Open Weekend, niečo ako minifestival s prednáškami autorov, novinárov, politikov a ďalších. Okrem množstva iných ľudí tam vystúpil aj Clay Shirky z NYU, ktorý sa o budúcnosti odvetvia rozprával so šéfredaktorom Guardianu Alanom Rusbridgerom.

Niekoľko zaujímavých vecí zo Shirkyho vystúpenia, ktoré sú viac alebo menej relevantné aj pre Slovensko, prípadne v krátkom čase možno relevantné začnú byť:

Verejné dáta a čo s nimi - iniciatíva na sprístupňovanie dát vládou či veľkými korporáciami bola vedená najmä ľuďmi z "hacking tribe" s myšlienkou, že ak budú verejne dostupné, bude existovať "neobmedzený dopyt" po ich študovaní a hľadaní v nich. To sa ale nestalo, konkrétne z dvoch dôvodov: prvým sú schopnosti verejnosti - tá nekonzumuje dáta, ale príbehy, ostáva teda na novinároch/médiách, aby datasety prerozprávali do príbehov. Druhým dôvodom majú byť kultúrne okolnosti novinárskeho povolania (primárne v kontexte USA) - dôležité a veľké príbehy sa doteraz spravidla hľadali v tajných dokumentoch, nie v tých verejných. Ak existovali výnimky, ako napríklad Enron, tak ľudia, ktorí ich odhalili, sa príliš veľkého uznania od kolegov nedočkali. Bolo by to z ich strany priznanie, že oni niečo zanedbali.

Budúci novinári - Shirky ich ilustruje na príklade jeho graduate študentov, ktorí napríklad vyrobili toto video:

Ich prístup ku novinárskej práci charakterizuje to, že už nechcú fungovať systémom "takto sa to robilo v minulosti a takto sa to robí dnes", ale systémom "týmto spôsobom sa to robilo v minulosti a dnes sa to robí rôznymi možnými spôsobmi". Aj napriek tomu, že ich predstava o spracovaní nejakej komplexnej témy (fracking) je spojená s tým, že by malo byť zábavné (hudobné video), nemá to byť na úkor faktickej správnosti toho, čo chce byť povedané. Samozrejmosťou je prirodzenejšie prepájanie obrazov a textu, integrácia infografík.

Budúcnosť novín - výzvy sú okrem technologického a personálneho rozmeru aj pri komerčnom rozmere. Podľa Shirkyho rastie význam lojálnych čitateľov a klesá rozsah, v ktorom sa môžu noviny spoliehať na občasných čitateľov, ktorí si noviny kúpia iba ako akýkoľvek iný produkt / zdroj informácií. Rozlišuje tri možnosti "metaforického" vyjadrenia vzťahu medzi novinami a čitateľom (viac a podrobnejšie na jeho blogu):

1. vzťah zákazníka - kupuje produkt ako akýkoľvek iný

2. vzťah predplatiteľa - predpláca si noviny cez digitálnu distribúciu

3. vzťah člena - získava pocit exkluzívnosti z členstva v nejakom klube, noviny dokážu maximalizovať zisk z lojality svojich skalných čitateľov, ktorí by nedokázali dopustiť, aby ich noviny zanikli

Pri riešení komerčnej otázky sa už podľa Shirkyho "nebojuje" o to, aký bude biznis model (keďže je to už viacmenej vyriešené - paywall, ktorému práve Guardian stále odoláva, aj keď nie je jasné, ako dlho), ale o to, ktorú cestu si noviny vyberú, ako to vysvetlia čitateľom a aká bude ich odpoveď.

Keďže hraničné náklady toho, že dám niekomu prístup k článkom sú nulové (na rozdiel od fixných nákladov) je tak možné, aby skupina "oddaných" čitateľov a podporovateľov poskytla zdroje, ktoré robia spoločnosť lepšou (udržiavaním novín pri živote) aj pre ľudí, ktoré zdroje neposkytnú - to je aj model financovania amerického NPR.

S tým súvisí aj otázka toho, ako presvedčiť ľudí, aby platili za informácie, ktoré boli doteraz zadarmo - bude nutné im vysvetliť, aká existuje "hrozba". Prežitie novín tak má do veľkej miery závisieť od ľudí, pre ktorých sú viac, ako iba zdrojom informácií, ale pomáhajú ľuďom "zorganizovať si svoj prístup ku svetu". (Čo pochopiteľne najskôr predpokladá, že dané noviny niečo také robia / chcú robiť)

Noviny a web - špeciálne pre noviny má platiť, že ich funkcia je odlišná od news websites. Efektom webu a nových technológií na noviny / žurnalistiku je na jednej strane budovanie a posilnenie "hamster wheel" žurnalistiky (čím rýchlejšie a viac, tým "lepšie"), na strane druhej rozvoj longform žurnalistiky. Podľa Shirkyho môže byť biznis práve v tom, v čom web nie je dnes špeciálne dobrý, ale ľudia to stále od neho vyžadujú. To by nemalo nevyhnutne viesť k tomu, že zo všetkých novín sa hneď stanú týždenníky (resp. iné publikácie zamerané na longform), bude ale rásť dopyt po weekly pieces, ktoré vyčnievajú z 36 hodinového novinového cyklu.

Ku online diskusiám a ich manažovaniu trefná poznámka -z trojice veľa prispievateľov, nízke náklady na udržiavanie a kvalitná konverzácia je možné mať iba dve položky súčasne.

open day

(Foto: autor)

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Celá diskusia s 0 príspevkami

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Mediawatch

  • Počet článkov: 133
  • Priemerná čítanosť: 806
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Úlohou blogu Mediawatch je kriticky sa zamýšľať nad tým, o čom a ako informujú slovenské médiá svojich čitateľov či divákov. Znamená to, že sa sústredí nielen na faktické chyby v článkoch a reportážach, ale aj na logické nedostatky v argumentáciách či neodôvodnené a ničím nepodložené závery.<br /><br />Hlavná pozornosť blogu bude venovaná mienkotvorným denníkom, spravodajským reláciám veľkých televízií a niektorým týždenníkom. Výber blogu je obmedzený tým, čo dokáže autor postrehnúť - ak by ste narazili na čokoľvek ďalšie, čo by sa na ňom malo objaviť, napíšte na hruska@mediawatch.sk.<br /><br />Autorom projektu je Matej Hruška, spoluzakladateľ stránky Demagog.sk. V minulosti písal pre Mediálne.sk, FWD.sk, server EUobserver v Bruseli, naposledy bol editor pre ekonomiku servera Sme.sk. Absolvoval štúdium politológie na Masarykovej univerzite v Brne.

Kalendár sa načítava...
Projekt Mediawatch je financovaný príspevkami od sponzorov. Šéfredaktor TRENDU ďakuje sponzorom blogu za finančnú podporu.

Generálny partner:



Partneri:



Partner pre monitoring médií: